Mærk fællesskabet på coworking-kontoret

Du har måske allerede mærket til et helt bestemt fællesskab på din arbejdsplads, fordi I allerede befinder jer på et såkaldt coworking-kontor. Det er faktisk heller ikke et nyt begreb, men et, der har opnået stor popularitet i løbet af de seneste 10-15 år. Det forstås godt, eftersom det, enhver medarbejder får ud af at arbejde i et spaces-kontor, kan have stor betydning for en simpel dag på kontoret.
Coworking handler ikke kun om at sørge for et sted, hvor flere kan arbejde sammen. Det handler også om at skabe det samarbejde og fællesskab, der unægteligt vil opstå mellem de medarbejdere, som ikke nødvendigvis er direkte kollegaer. Et coworking-kontor er derfor ikke blot en økonomisk fordel for den enkelte lejer, der er interesseret i en forholdsvis billigere leje. Coworking handler også om det netværk, der vil opstå på tværs af brancher.

Netværk og samarbejde på tværs af brancher

Sparring og netværk står som nogle af de øverste ting på listen, når folk begynder at rangere fordelene ved et spaces-kontor og coworking. Det er forståeligt nok. Når den enkelte medarbejder kommer til at gå sammen med andre yderst motiverede medarbejdere, der hver brænder for deres virksomhed, vil det i langt de fleste tilfælde også smitte af.
Hver gang kaffekoppen skal fyldes op, er der mulighed for at sparre med en ’kollega’ fra en anden virksomhed. Og selvom det ikke nødvendigvis bliver til et konkret samarbejde, vil begge parter med stor sandsynlighed gå derfra med et nyt syn på tingene. Mange tilfælde ender faktisk med at opsætte samarbejder mellem mange små virksomheder, og der kan endda være fordele i at hjælpe med at skaffe kunder til hinanden på et coworking-kontor.

Coworking til fordel for kontoret eller til fordel for medarbejderen

Der kan laves en grov opdeling af coworking-kontorer. På den ene side er der det fysiske aspekt i et spaces-kontor, som på papiret kun er opsat for at kunne facilitere en billig leje til den enkelte medarbejder. Dette er ikke det mest ideelle coworking-kontor, hvor en tur til kaffemaskinen udløser nye kunder.
Det er til gengæld den anden side af sagen, hvor et coworking-kontor etableres med formålet om at styrke netværket mellem alle interesserede i at arbejde der.